karate.gr:  04 - Περιεχόμενα Βιογραφικών

  Πρώτη δημοσίευση 17/10/2004.

  Αρχική      Επικαιρότητα      Βιογραφικά   .

Καταχωρήσεις στο karate.gr Διοργανώσεις Στηρίξτε το karate.gr με 20 €/έτος!

 

Λόγια του μάστερ Χιντετάκα Νισιγιάμα

από σποραδικές του συνεντεύξεις

 

“Δεν ήταν το καράτε η πρώτη μαχητική τέχνη που άρχισα. Άρχισα το kendo όταν ήμουν 5 ετών. Στην Ιαπωνία ήταν παραδοσιακό για ένα νέο αγόρι να αρχίσει την εκπαίδευση στο Kendo στο 5ο έτος της ηλικίας του, τον 5ο μήνα και την 5η ημέρα του. Έτσι ο πατέρας μου με πήρε σε ένα δάσκαλο Kendo εκείνη την περίοδο. Μελέτησα Kendo έως ότου έγινα 16 ετών. Ήμουν τότε sandan (μαύρη ζώνη 3ου βαθμού).”

“Όταν άρχισα να εκπαιδεύομαι με τον Φουνακόσι σενσέι, δεν υπήρχε τίποτα στην εκπαίδευση αυτή που να προφητεύει τη σημερινή μορφή του καράτε. Ο Φουνακόσι σενσέι δεν εξηγούσε καμία λεπτομέρεια, ούτε τις εντολές όπως Shuto Uke ή Zenkutsu Dachi, για το καθένα έπρεπε να ψάχνουμε και να βρίσκουμε τις λεπτομέρειες από μόνο μας. Τώρα το καράτε διδάσκεται με πολλή προσοχή στη λεπτομέρεια. Για παράδειγμα στο Κάτα Bassai Dai, στην εναρκτήρια κίνηση, θα πρέπει να έχει το ανοικτό χέρι στην πυγμή ή στο βραχίονα; Προφανώς όταν βάζετε το ανοικτό χέρι στην πυγμή είστε πέρα από την επέκταση του βραχίονα και δεν υποστηρίζει την απόκρουση εμποδίζοντας την κλειστή πυγμή, όπως το κάνει όταν βάζετε το ανοικτό χέρι στο βραχίονα.”

“Εκείνα τα χρόνια η διαφορά μεταξύ των δύο Πανεπιστημίων Τακουσόκου και Κέιο,  ήταν ότι η εκπαίδευση στο Τακουσόκου ήταν πιο ψυχωμένη και φυσική. Μερικοί από τους διασημότερους απόφοιτους του πανεπιστημίου Τακουσόκου ήταν εκπαιδευτές της JKA (Japan Karate Association),  όπως οι Masatoshi Nakayama, Hirokazu Kanazawa, Keinosuke Enoeda και Teruyuki Οκαζάκι. Αφ' ετέρου, το πανεπιστήμιο Κέιο, που ήταν το πρώτο πανεπιστήμιο που υιοθέτησε ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης στο καράτε, ήταν πιο ραφιναρισμένο και ευγενικό. Το πανεπιστήμιο Κέιο έβγαλε τον εκπαιδευτή της JKA Isao Obata.”

“Τα Κάτα ποικίλουν στην εκτέλεσή τους από αθλητή σε αθλητή ανάλογα με το μέγεθος και τις ικανότητες του ατόμου. Το πραγματικό μυστικό στην τέχνη είναι στην εμμονή στις αρχές της μετακίνησης του σώματος και την προσπάθεια να επιτευχθεί η μέγιστη αποτελεσματικότητα με την ελάχιστη προσπάθεια. Ο σκοπός μας δεν είναι να αντιγράψουμε τις κινήσεις του εκπαιδευτή μας, αλλά πρέπει να προσπαθήσουμε να καταλάβουμε αυτό που τις θέτει σε λειτουργία και πώς τις μεγιστοποιεί. Πρέπει επίσης να καταλάβετε ότι στις παλαιές ημέρες, δεν υπήρξε καμία τυποποίηση του Κάτα. Κάθε εκπαιδευτής δίδασκε στη βάση του ενός ατόμου και ρύθμιζε ένα Κάτα για να το ταιριάξει σε εκείνο το άτομο.

 Επιτρέψτε μου να σας δώσω ένα παράδειγμα για το πώς αυτό έχει επιπτώσεις στο Κάτα που βλέπουμε σήμερα. Στις πρώτες κινήσεις του Κάτα Kanku Dai υπάρχουν δύο Shuto Uke. Σήμερα ο καθένας τοποθετεί πολύ ψηλά τα χέρια κατ' ευθείαν επάνω. Αυτό δεν διδάχτηκε αρχικά έτσι, όπως ο Φουνακόσι σενσέι μου εξήγησε. Αυτό κατέληξε έτσι επειδή ο Φουνακόσι σενσέι ήταν  πολύ κοντό άτομο και έπρεπε να βάλει τα χέρια του τόσο ψηλά, ώστε να ταιριάξουν με το σώμα του, επειδή ο καθένας στην Ιαπωνία ήταν πολύ πιο ψηλός από αυτόν. Αλλά μου είπε επίσης ότι ο Itosu σενσέι ήταν πολύ ψηλός, και τα χέρια του τα τοποθετούσε πολύ χαμηλότερα. Έτσι το Κάτα πρέπει να είναι προσαρμοσμένο στην προσωπική διάπλασή του καθενός. Το πρόβλημα σήμερα είναι ότι ο καθένας αντιγράφει τον εκπαιδευτή του και πολύ λίγοι καρατέκα καταλαβαίνουν την εφαρμογή των τεχνικών στο Κάτα. Το Κάτα είναι μόνο ένα εξωτερικό σύμβολο που αντιπροσωπεύει το εσωτερικό. Έτσι, πρέπει να έχετε κατανοήσει το εσωτερικό, εάν όχι, είστε μόνο μια μαριονέτα που κάνει τις μετακινήσεις χωρίς την πραγματική τους σημασία. “

“Ακόμα και σήμερα, μετά από 50 χρόνια εκπαίδευσης, προσπαθώ να εντρυφήσω πιο βαθιά στην έννοια του μέγιστου αποτελέσματος με την ελάχιστη προσπάθεια και με αυτό συνεχίζω την προσωπική μελέτη μου προς το παρόν. Και για να εξηγηθώ: στην αρχή της εκπαίδευσης χρησιμοποιούμε τη μυϊκή δύναμη. Χρησιμοποιούμε μια μεγάλη δράση του σώματος για να κάνουμε μεγάλες ισχυρές μετακινήσεις. Αλλά η μακροχρόνια εκπαίδευση έχει το σκοπό να το αλλάξει αυτό, έτσι ώστε να παράγεται μεγάλη δύναμη από μικρή μετακίνηση. Αυτό είναι και η λογική της φύσης, επειδή δεδομένου ότι το σώμα μεγαλώνοντας χάνει σε μυϊκή δύναμη, θα πρέπει να βρει κάποιον άλλο πιο αποδοτικό τρόπο να γεννάει τη δύναμη προτού να γεράσει και αδυνατίσει πάρα πολύ.”

“Για το αθλητικό Καράτε σκέφτομαι ότι είναι εντάξει, αλλά δεν καταλαβαίνω ποιός είναι ο σκοπός του. Στο Παραδοσιακό Καράτε, καταλαβαίνω το σκοπό. Είναι ο κατάλληλος συγχρονισμός και η εκτέλεση των κατάλληλων τεχνικών. Και τα δύο με τον απώτερο στόχο της αυτοάμυνας. Κάποιος πρέπει να θυμάται ότι στο καράτε μόνο πέντε τοις εκατό των συμμετεχόντων θέλουν να συμμετέχουν στους αγώνες. Τα άλλα ενενήντα πέντε τοις εκατό αρκούνται στα άλλα οφέλη που προσφέρει το καράτε. Οφέλη όπως την καλή φυσική κατάσταση, την αυτοάμυνα, την ανάπτυξη ενός ισχυρού χαρακτήρα, τη φιλοσοφία, την ψυχολογία συν άλλα πολλά.” 

Πολλοί φορούν χρωματιστές φόρμες! Στην Ιαπωνία, χρησιμοποιήθηκε πάντα η άσπρη φόρμα επειδή η φιλοσοφία των μαχητικών τεχνών προβάλλει την καθαρότητα του πνεύματος και το άσπρο συμβολίζει την αγνότητα. Ένας Σαμουράι έπρεπε πάντα να είναι καθαρός στο μυαλό, το σώμα και το πνεύμα του. Σε μια αντιμετώπιση αντιπάλου ή ένα Shiai ο αντίπαλός μου γίνεται ο σενσέι μου και στη συνέχεια γίνομαι εγώ ο δικός του σενσέι, έτσι πρέπει να σεβαστούμε ο ένας τον άλλον. Ο σεβασμός δηλώνεται με την κατάλληλη συμπεριφορά και την καθαρότητα.” 

“Θα έπρεπε να πω ότι οι άνθρωποι που επηρέασαν περισσότερο την κατάρτισή μου στο καράτε ήταν ο Φουνακόσι σενσέι, ο Νακαγιάμα σενσέι, που έγινε ο αρχηγός εκπαιδευτής στην JKA. Επίσης ο δάσκαλός μου στο Κέντο Morio Mochida.”


 

“Τα κύρια σημεία που πρέπει να προσέχει κανείς στα Κάτα είναι: 
1. Η συνολική δυναμική του σώματος και η εμμονή στις αρχές της δυναμικής των σωμάτων. 
2. Οι κατάλληλες τεχνικές, που σημαίνει ο καρατέκα να καταλαβαίνει την εφαρμογή κάθε κίνησης. 
3. Η καλή ισχύ και εστίαση. 
4. Η μετατόπιση και η περιστροφή, η συνέχεια και ο ρυθμός ο σχετικός με την εφαρμογή. 
5. Η προσοχή στις μικρές λεπτομέρειες, όπως το μικρό δάχτυλο ή το γάντζωμα του καρπού. 
6. Η γενική εντύπωση που αποκομίζει κανείς από την παρατήρηση του πνεύματος ενός ατόμου κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης Κάτα.

 

Αντίστοιχα ένα καλό Κούμιτε χαρακτηρίζεται από την τεχνική, η οποία πρέπει να έχει πραγματική εφαρμογή. Με άλλα λόγια, εάν γινόταν ολοκληρωμένη, τότε θα προκαλούσε σοβαρή ζημία. Πρέπει, φυσικά, να υπάρχει κατάλληλος συγχρονισμός και απόλυτος έλεγχος της τεχνικής.

 

(βιογραφικό)   (τιμητικές διακρίσεις)


karate.gr - για όσους ξέρουν να διαβάζουν!

  Αρχική      Επικαιρότητα      Βιογραφικά   .